Sunday, 10 July 2011

Visit the islet of Souda - Επισκεφτείτε τη νησίδα της Σούδας

Residents and visitors of Chania will have the unique opportunity to visit the islet of Souda and its Venetian castle from next Tuesday 12th of July, 2011. The islet of Souda is under the supervision of the Naval Base of Crete.

The Municipality of Chania, in cooperation with local travel agencies, announced a sea tour program for visiting the islet of Souda twice per week, every Tuesday and Thursday.

The ships' schedule and departure port is as follows:

1. From Souda: departure time 10:30 a.m.
Ship Name: "Black PEARL»
Telephone: 28220 24344 & 28220 83311

2. From Rethymno: departure time 9:15 a.m.
Ship Name: "Barbarossa"
Telephone: 28310 57666

3. From Almirida: departure time (please contact the company)
Vessel name: "Hector"
Telephone: 6944357383

Historical info for the islet of Souda:

The islet of Souda is located on the entrance of Souda bay, a natural harbor protected from the east by high mountains, on the northeast side of Chanias' port. Initially on the islet of Souda the only building that existed was the church of St. Nicholas and that is why the islet was also known by the name Fraronisi (Fraroi or Floroi are Catholic monks).

In 1571AD the Venetians constructed a fortress (Fortezza) on the islet in order to control the entrance of the bay. The Venetians were perceived as masters of the sea in their era. Their galleys were light ships and so were easy moored in the harbors of Chania and Chantaka where they had their naval arsenals. The security, however, was of great importance to the Venetians and that is why the fort is constructed on the island's entry in order to protect the bay. Souda is still used today as a major Greek naval base. For this reason no photos or visitors are allowed on the naval base of Souda.

In 1630, the fort's armoury consisted of 44 guns of various calibers and 9185 balls. The island of Souda was surrounded by walls which were strengthened by linked segments of bastions, adjusted to the local terrain. To the north were the bastions Martinengo and Michiel. A small door situated among them was leading to the lower part of the island of Souda where were the cemetery, the Mocenigo rampart and a tank. On the east side were the barracks and before them were three tanks, warehouses, a garden and the church of Our Lady La Madonnina. On the southwest side were the rampart Orsino and the fortress' gate. On the west side were three tanks and ammunition depots, a shooting range and a windmill.

In 1669, when Crete was captured by the Turks, the islet of Souda sustained its freedom and offered refuge to Cretan rebels until the year 1715 when it also fell under Turkish occupation. In the islet's northwest side, a short distance away, exists another small island almost round. It is refered to Venetian maps as the island of rabbits (also known as Nisi and Leon today). In ancient times both islands were known by the name Lefke (White). Their name derives either from their natural white colour or from ancient Greek mythology. It is said that a musical contest took place between the Muses and the Sirens. The Sirens, embarrassed by their defeat were so sad that they lost their wings, fell into the sea at the area of Aptera (featherless) and turned into white objects and that is how the islets were created. (Stephen of Byzantium).

Την μοναδική ευκαιρία να επισκεφθούν την νησίδα της Σούδας με το βενετσιάνικο κάστρο της, η οποία βρίκεται υπο την επιτήρηση του Ναυστάθμου Κρήτης, θα έχουν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες των Χανίων καθώς απο την ερχόμενη Τρίτη 12/7 ξεκινά το πρόγραμμα θαλάσσιων περιηγήσεων και επισκέψεων στη νησίδα της Σούδας.

Όπως ανακοινώθηκε απο τον Δήμο Χανίων, τo πρόγραμμα, που διαμορφώθηκε σε συνεργασία με τουριστικά γραφεία, περιλαμβάνει δρομολόγια δύο φορές την εβδομάδα, κάθε Τρίτη και Πέμπτη.

Τα πλοία που θα εκτελούν τα δρομολόγια και το λιμάνι αναχώρησης τους είναι τα εξής :

1. Από Σούδα: ώρα αναχώρησης 10:30 πμ
Όνομα πλοίου: «ΒLACK PEARL»
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 28220 24344 & 28220 83311

2. Από Ρέθυμνο: ώρα αναχώρησης 09:15 πμ
Όνομα πλοίου: «ΜΠΑΡΜΠΑΡΟΣΑ»
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 28310 57666

3. Από Αλμυρίδα: ώρα αναχώρησης (επικοινωνία με εταιρεία)
Όνομα σκάφους: «ΈΚΤΩΡ»
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 6944357383

Πληροφορίες & ιστορικά στοιχεία για τη νησίδα της Σούδας:

Η νησίδα της Σούδας βρίσκεται στην είσοδο του όρμου της Σούδας, ένα φυσικό λιμάνι που προστατεύεται από τα υψηλά βουνά στα ανατολικά των Χανίων, στην βορειοανατολική πλευρά του λιμένα των Χανίων. Στη νησίδα "Σούδα" αρχικά υπήρχε μόνο η εκκλησία του Αγίου Νικολάου και γι’ αυτό το νησί πριν οχυρωθεί λεγόταν Φραρονήσι (Φράροι ή Φλώροι είναι οι καθολικοί μοναχοί).

Εκεί βρίσκεται η Φορτέτζα, βενετσιάνικο φρούριο που κτίστηκε το 1571 μ.Χ. με σκοπό τον έλεγχο της εισόδου του κόλπου από τους Ενετούς. Για τους θαλασσοκράτορες Βενετούς ο κόλπος δεν είχε στην πραγματικότητα μεγάλη σπουδαιότητα, γιατί οι γαλέρες τους ήταν πλοία ελαφριά και τα σήκωναν τα νερά του λιμανιού των Χανίων και του Χάντακα όπου είχαν και τους ταρσανάδες τους και τις ναυπηγούσαν. Η ασφάλεια του όμως ήταν μεγάλης σημασίας για τους Βενετούς και για αυτό το λόγο κτίσανε το φρούριο στο νησάκι της εισόδου του ούτως ώστε να τον προστατεύει. Η Σούδα ακόμα και σήμερα χρησιμοποιείται υπό αυτήν τη μορφή και είναι μια σημαντική ελληνική ναυτική βάση. Για αυτό το λόγο στη βάση της Σούδας δεν επιτρέπονται οι επισκέπτες και η λήψη εικόνων.

Αναφέρεται ότι ο οπλισμός του φρουρίου το 1630 ήταν 44 κανόνια διαφόρων διαμετρημάτων και 9185 μπάλες. Τα τείχη περιέβαλαν όλη την έκταση του νησιού της Σούδας και ενισχύονται με προμαχώνες που συνδέονται με ευθύγραμμα τμήματα, προσαρμοσμένα στη διαμόρφωση του εδάφους. Στο βόρειο μέρος ήταν ο προμαχώνας Martinengo και ο προμαχώνας Μichiel. Ανάμεσα τους μια μικρή πόρτα οδηγούσε στο χαμηλότερο κομμάτι του νησιού της Σούδας, όπου ήταν το νεκροταφείο και ο επιπρομαχώνας Mocenigo και μια δεξαμενή. Στην ανατολική πλευρά ήταν οι στρατώνες και μπροστά τους βρίσκονταν τρεις δεξαμενές, αποθήκες, ο κήπος και η εκκλησούλα της Παναγίας La Madonnina. Στη νοτιοδυτική πλευρά ήταν ο προμαχώνας Orsino και η πύλη του φρουρίου. Στη δυτική πλευρά ήταν τρεις δεξαμενές και αποθήκες πυρομαχικών και πολεμοφοδίων, το πεδίο ασκήσεων και ο ανεμόμυλος.

Όταν οι Τούρκοι κατέλαβαν την Κρήτη το 1669 δεν κατέλαβαν το μικρό αυτό φρούριο και έτσι η νησίδα της Σούδας ήταν ένα καταφύγιο των Κρητών επαναστατών έως και το 1715 οπότε έπεσε και αυτό στα χέρια των Τούρκων. Στο βορειοδυτικό πλευρό του, σε μικρή απόσταση, ένα άλλο μικρό νησάκι σχεδόν στρογγυλό, αναφέρεται στους Βενετσιάνικους χάρτες ως νησί των κουνελιών (σήμερα είναι γνωστό και με τα ονόματα Νησί ή Λέων). Στην αρχαιότητα τα νησάκια αυτά ονομάζονταν Λευκαί, είτε λόγω του φυσικού τους χρώματος, είτε γιατί κατά τη μυθολογία στο σημείο αυτό είχαν καταποντιστεί οι Σειρήνες, μετά την ήττα τους από τις Μούσες σε μουσικό διαγωνισμό. Οι Σειρήνες στεναχωρήθηκαν τόσο που έχασαν τα φτερά τους, έγιναν λευκές και έπεσαν στη θάλασσα στην περιοχή Άπτερα (χωρίς φτερά), και έτσι δημιουργήθηκαν τα νησάκια Λευκαί. (Στεφ. Βυζάντιος).

Greek sources - Ελληνικές Πηγές:

No comments:

Post a Comment